Contact
Home > Bijlagen > Ervaringsonderzoek bij Mondriaan

Ervaringsonderzoek bij Mondriaan

Ervaringskennis

David is zestien. Hij heeft een drugsprobleem. Hij gebruikt softdrugs. Een online behandeling is misschien wel iets voor hem. Mondriaan Kinderen en Jeugdigen biedt sinds 2011 onder meer multimediale behandeling aan; de programmaontwikkelaars bij Mondriaan hebben de goede gewoonte om jongeren actief te betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe projecten.

David bijvoorbeeld, vertelt zijn eigen verhaal en geeft aan wat hij van een online therapie verwacht, wat hem aanstaat en tegenstaat... De ervaringskennis van een potentiële e-healthgebruiker.

"Eem wietplant trekt mijn aandacht, ook al willen jullie me daar juist vanaf helpen."

“Voordat ik in behandeling ging voor mijn drugsprobleem, wist ik heel goed dat het niet oké was wat ik deed. Hulp vragen durfde ik niet. Ik schaamde me voor mijn problemen. Een online behandeling, waar ik anoniem hulp had gekregen, had me zeker geholpen. Vooral in het begin.”

“Het is fijn om zomaar met iemand over je problemen te praten. De drempel is laag, er is niet meteen een vast plan en je kunt langzaam wennen aan het idee dat je je problemen gaat aanpakken.”

“Met online behandeling hoef je geen vrij van school te vragen voor een afspraak, of iets te verzinnen waarom je niet op school kunt zijn. Als die hulp goed voelt, dan is de stap makkelijker om later toch onder je echte naam verder te gaan met je behandelaar. Als je eenmaal bezig bent met de behandeling, is het wel belangrijk om je behandelaar te ontmoeten. Met alleen maar contact via m’n computer of telefoon, zou ik de behandeling echt niet kunnen volhouden.”

“Een online behandeling moet er cool uitzien. Het moet over mij gaan en over de dingen die ertoe doen in mijn leven, of dingen die me bekend voorkomen. Een wietplant trekt mijn aandacht, bijvoorbeeld. En ook al willen jullie mij daar juist vanaf helpen, dat is wat mij interesseert. De informatie die erbij staat lees ik dan eerder.”

Míjn behandelplek

“Ik breng veel tijd door op die site van Mondriaan. Dan is het dus lekker om mijn eigen foto’s en muziek daarnaartoe te uploaden. Het moet ‘mijn’ behandelplek worden! Toch?”

“Lappen tekst lees ik natuurlijk niet, ik scrol niet, en lange vragenlijsten maak ik niet. Zeker in het begin kon ik me door het blowen amper concentreren. Als ik veel tekst zie, moet ik aan school denken en dat haat ik. Als ze dingen in korte stukjes uitleggen, met een filmpje over iemand van mijn leeftijd... Dán ga ik het snappen. Zeker als zo iemand hetzelfde gedoe heeft als ik, begrijp je?”

“Ik wil op de site kunnen zien hoe het met me gaat, en hoe ik vooruit ga. Grafiekjes zijn daar best handig voor: dan zie je het in één keer. Een dagboekje bijhouden of mijn zuchten opnemen doe ik het liefst op mijn smartphone. Die heb ik de hele dag bij me, weet je.”

Anne Wetsels, beleidsmedewerker en projectleider e-health bij Mondriaan Kinderen en Jeugdigen, maakte een interview met ‘David’ (pseudoniem) om vooraf wensen en behoeften van de gebruiker in kaart te krijgen.