Contact
Home > Nazorg > Terugvalpreventie > Moodbot

Moodbot

stemmingsdashboard

Moodbot is een online game in ontwikkeling. Het speelt zich af in een ruimteschip waarin iedere speler een kamer heeft. Daarin kan de speler zijn stemming aangeven via een moodbot (een robot met gezichtsuitdrukking), moodtube (een reeks plaatjes) of dashboard (vijf schuifregelaars die ieder de sterkte van een bepaald gevoel weergeven). Ook kan de speler naar de kamer van anderen om te kijken hoe het met hun stemming staat en om tips of advies achter te laten. Hiermee kunnen punten verdiend worden om verder te komen in het spel. Moodbot is gericht op patiënten met psychotische klachten of met complexe psychiatrische en verslavingsproblemen. De psycholoog of psychiater kan de stemming en gevoelens van de patiënt monitoren: de behandelaar kan de door de patiënt ingevoerde informatie raadplegen. De professional kan op die manier makkelijk en snel eventuele signalen van terugval oppikken.

Onderbouwing

Moodbot heeft in 2012 de iZovator Award gewonnen, een prijs voor het beste innovatieve idee voor de zorgeconomie. Het won hiermee een geldbedrag om de game verder te ontwikkelen. De ambities van de ontwikkelaars zijn hoog: ze willen onder andere dat door Moodbot tien procent meer patiënten per behandelaar kunnen worden gevolgd, dat de behandelduur met 25 procent afneemt en dat de ziekteterugval met tien procent daalt.

Beschikbaarheid

In het voorjaar van 2013 wordt een prototype van het spel getest. Een eerste basisversie van Moodbot wordt in de loop van 2013 verwacht. Op termijn verwachten de ontwikkelaars dat de game voor een veel brede leeftijdsgroep inzetbaar zal zijn, ook voor kinderen en ouderen.

Ontwikkelaars

Het spel wordt ontwikkeld door een team van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in samenwerking met Altrecht.

E-healthjeugdnetwerk

Op het E-healthjeugdnetwerk vindt u meer informatie en kunt u Moodbot vergelijken met andere e-health-toepassingen.

Naar E-healthjeugdnetwerk >>