Contact
Home > Van beleid naar praktijk > Doorknutselen

Doorknutselen

Pionier Pier Prins: “Complexiteit niet onderschatten”

Pier Prins

“Makkelijk was het niet”, zegt professor dr. Pier Prins over tien jaar werk aan ‘Braingame Brian’, zijn serious game voor kinderen met ADHD. Prins en zijn collega’s aan de Universiteit van Amsterdam en Lucertis waren pioniers in e-health en hebben “al wat schoenen versleten” aan dit project, maar hij is overtuigd dat het harde werk zich terugbetaalt.

Prins: “Het was 2003. Psychosociale behandelingen voor kinderen met ADHD, zoals stop-denk-doe-interventies, bleken niet zo effectief te zijn. Ouders vroegen: u praat nu met mij, maar wat heeft u mijn kind te bieden? En dan was er eigenlijk alleen medicatie. Dat vond ik niet goed genoeg.” Diverse breinstimulerende therapieën kwamen op, zoals de gecomputeriseerde werkgeheugentraining. “Dat bood perspectief. Maar we merkten dat kinderen dat niet goed volhielden, terwijl ze wel uren achter hun PlayStation zaten. Zo kregen we het idee om spelelementen toe te voegen aan gestandaardiseerde cognitieve trainings-taken. Dat was de geboorte van Braingame Brian.”

Subsidie

Het idee leek goed. Prins’ team wilde een brug slaan en kinderen boeien door een aantrekkelijke computergame te ontwikkelen. “Maar toen kwamen de vragen. Want wie kan zoiets maken? En wat kost dat dan wel niet? Gelukkig vonden we een goed softwarehuis en kregen we een grote subsidie. Maar makkelijk was het niet. Ik heb wat schoenen versleten. De complexiteit van dit soort projecten wordt gauw onderschat, ik hoor het ook van anderen. ICT’ers en psychologen, ze spreken toch twee totaal verschillende talen.” De Amsterdamse ontwikkelaars trotseerden deze spraakverwarring, met succes. “Het was allemaal niet voor niets”, aldus Prins. De eerste onderzoeksresultaten zijn positief. Spelelementen verhogen aantoonbaar de motivatie voor de trainingstaken en daardoor het trainingseffect. En waarschijnlijk niet alleen bij kinderen met ADHD. Zo hebben we aanwijzingen dat de training ook relevant is voor kinderen met obesitas. We onderzoeken momenteel ook de effecten bij kinderen met autismespectrumstoornissen.”

Spelwereld uitbreiden

Pier PrinsPier Prins: spelelementen toevoegen

“Maar we zijn er nog niet. We moeten echt duidelijker krijgen hoe de effecten van de training nou precies doorwerken op andere, niet direct getrainde taken en op het gedrag van kinderen in het dagelijks leven. Ook willen we de ‘spelwereld’ uitbreiden om de training nog meer aan de individuele situatie aan te kunnen passen. Nu is het van belang dat we ervaring opdoen met het spel in de dagelijkse praktijk. Daarvoor hebben we de stichting Gaming and Training opgericht.” “De garagedeur staat half open. Laat ons ondertussen maar lekker doorknutselen. Het kost tijd om dit soort dingen goed te doen. There’s no such thing as a free lunch.”

Professor dr. Pier Prins is lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Hij is GZ-psycholoog, gedragstherapeut en hoogleraar klinische kinder- en jeugdpsychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Braingame Brian